La nostra

història

Escolàpies-Figueres va ser la primera escola de la congregació de les Escolàpies. Es va crear fa més de 190 anys. En un primer moment, l’any 1829 la nostra fundadora, Santa Mare Paula Montal i Fornés de Sant Josep de Calassanç, va començar el seu projecte en un colomar del número 26 del Carrer Muralla, després de diferents ubicacions a la ciutat de Figueres, a l’any 1860 la nostra escola es va traslladar de manera definitiva al seu actual emplaçament al Carrer Perelada 55, a on portem 160 anys.

Som una escola al centre de Figueres que forma part d’un grup de 10 escoles entre Catalunya, València i Balears. Aquest grup d’escoles es gestionen conjuntament des de l’Equip de Titularitat de la Fundació Escolàpies.

La Fundació Escolàpies forma part d’un grup de tres fundacions més d’escoles Escolàpies ubicades en tot el territori espayol. Escolàpies-Figueres sempre ha estat una escola innovadora segons el model educatiu que va promoure Santa Paula Montal, fundadora de l’escola Pia Femenina.

Un model educatiu que per la seva qualitat i visió de futur ja treballava aspectes que en el seu moment es consideraven essencials des del punt de vista humà com pedagògic i que avui per avui segueixen en el seu ADN essencial traspassats i actualitzats dins els nous programes educatius.

Escolàpies-Figueres és una escola que promou un projecte educatiu per acompanyar a les famílies a fer créixer i formar als seus fills i filles amb l’objectiu de desenvolupar en cada persona el seu potencial.

1829 - Muralla

Paula Montal i la seva amiga d’Arenys de Mar, Agnès Busquets, arriben a Figueres i van obrir una escola per a nenes a unes golfes de la casa del nº26 del carrer de la Muralla, l’anomenat “colomar”.

1860 - Nova i definitiva seu al carrer Peralada 55

El 7 de maig de 1860 l’escola i la comunitat de les Escolàpies es trasllada a la nova seu del carrer Peralada número 55. Des de fa 160 anys l’escola ha estat al mateix indret de la ciutat de Figueres.

1886 - Inauguració de l'esglèsia

Inauguració i consagració de la nova esglèsia d’estil neoclàssic a càrrec del Monsenyor Bisbe Tomàs Sevilla i Gener.

1936-39 - Guerra Civil

Durant la guerra civil espanyola l’edifici es confiscat per la Generalitat de Catalunya i patirà greus desperfectes a causa dels bombardejos de l’aviació insurrecta.

1940 - "Segunda Enseñanza"

Comença a funcionar la denominada “Segunda Enseñanza” o el que és el mateix : l’ensenyament secundari. Les alumnes feien classes a l’escola i anaven a examinar-se a l’Institut Ramon Muntaner.

1955 - Reforma després de la Guerra Civil

Aquest any es reformen algunes parts de l’escola i de l’esglèsia que havien quedat malmeses després de la Guerra Civil.

1966 - Batxillerat Elemental

El Batxillerat Elemental (4 cursos) ja es
reconegut i s’imparteix obtenint el títol a l’escola.

1967 - Batxillerat Superior

Ja és reconegut el Batxillerat Superior amb el nom de Paula Montal.

1974 - EGB

La nova ordre educativa denomionada Educació General Básica (EGB) comporta la necessitat d’habilitar nous espais i es realitzen obres d’ampliació.

Per falta d’espai es decideix abandonar els estudis de batxillerat en benefici de potenciar la educació infantil i la primària.

1977 - Tancament de l'Internat

Es tanquen els darrers dormitoris per a nenes i l’escola deixarà de tenir  alumnes internades.

1979 - Coeducació

L’escola deixarà de ser exclusivament de nenes i passa a considerar-se una escola mixta.

1982 - Ensenyament en Català

A partir d’aquest any la llengua catalana s’anirà implantant progressivament com a llengua vehicular de l’escola.

1987 - L'escola es va acollir al règim de concerts

El col·legi es va acollir al règim de concerts educatius i passa a formar part de la xarxa educativa de la Generalitat de Catalunya.

2010 - Nou edifici

Aquest any comencen les obres de la darrera gran reforma de l’escola. La façana de l’església neoclàssica es manté, perquè està catalogada com a bé d’interès arquitectònic, i es buida els seu interior per tal de construir noves aules d’ESO, un laboratori de ciències, una nova biblioteca i la capella.